onsdag den 25. januar 2012

Slank og i form med skridttæller

Skridttælleren er den billigste og mest simple måde at tabe sig og komme i form på. Samtidig er den enorm motiverende og holder nådesløs øje med, hvor aktiv du er i løbet af dagen. Læs med og få ideer til, hvordan du kan bruge skridttælleren til at nå dine mål. 


Overlæge og professor Bente Klarund skriver i sin bog "Skridttællerbogen": "Når jeg har min skridttæller på, så påvirker det mig. Jeg kan ikke lade være med at kigge efter, hvor mange skridt jeg har taget. Den - skridttælleren - får mig til at tage trappen. I stedet for at stå stille ved stoppestedet, går jeg frem og tilbage og samler flere skridt eller dropper bussen, for ikke at tale om bilen". 

Jeg oplever præcis det samme. Skridttælleren er utrolig motiverende, og jeg ærgrer mig, når den ikke er kommet over de 10.000 skridt i løbet af dagen. Heldigvis er det ikke tit det sker, men det vidner om, at min hverdag ikke altid er så aktiv, som jeg ville ønske den var. Og det sladrer skridttælleren gerne om.

Hvad er en skridttæller?

Oprindelig blev skridttælleren opfundet i Japan i slutningen af 1960'erne. Det samme med ideen om de 10.000 skridt. Den japanske stat havde opdaget, at den japanske befolkning ikke længere var så aktiv, og der var en tendens til overvægt. Man ville have den almindelige japaner til at bevæge sig mere - helst 10.000 skridt om dagen.

Selve skridttælleren fungerer ved, at den registrerer de bevægelser eller stød, der forekommer ved gang. Som regel placeres den vha. en klips ved hoften.

Der er stor forskel på, hvor præcise skridttællerne er. Jeg har selv haft flere forskellige, og synes ikke, at der er en synlig sammenhæng mellem pris og nøjagtighed. Politikken kårede for noget tid siden Friskop-tælleren, som den bedste til prisen. Jeg bruger selv en billig én, jeg købte i Bilka for halvtreds kroner, og den virker udmærket.

Hvorfor virker skridttælleren?

Der er videnskabelig dokumentation for følgende: Når raske personer bruger en skridttæller, så tager de simpelthen flere skridt. Flere skridt betyder større energiforbrug, og større energiforbrug betyder lavere vægt.

Samtidig aktiveres man sig mere som følge af de flere skridt, og vi er alle klar over de mange fordele ved at røre sig mere i hverdagen - bl.a nedgang i risikoen for diabetes, brystkræft, hjertekarsygdom, forhøjet blodtryk og mange andre sygdomme.

Det største plus ved skridttælleren er dens enkelthed. Du har et konkret mål om fx 10.000 skridt, som skridttælleren giver dig direkte feed-back på. Og det er uafhængigt af alder, køn eller vægt.

Der er desuden motiverende, at du har hele dagen at arbejde ud fra. Dvs, at lidt hoppen foran kaffemaskinen, en tur opad trappen eller en frisk morgentur alt sammen tæller. Du er heller ikke bundet af bestemt tidspunkter, hvor der skal trænes. Fysisk aktivitet er ikke længere noget, der skal planlægges og gøres adskilt fra dit arbejde eller din familie.

Skridttælleren er derfor meget let at integrere i din hverdag.

Sådan kan du træne med skridttælleren 

Det anbefalede antal skridt om dagen er 10.000 skridt, som svarer nogenlunde til 30. min. aktivitet. Den simpleste måde at bruge skridttælleren er ved at satse efter dette tal hver eneste dag.

Ønskes et decideret vægttab, så skal du gå længere end de anbefalede 10.000 skridt. Fx 15.000 skridt eller mere. Jo flere skridt, jo større vægttab.  

Ønsker du tilgengæld at bruge skridttælleren til at forbedre din form, så kan du sætte lidt systematik i træningen. Fx ved at øge antal ugentlige skridt med 20%. Dvs. at en person, der begynder med at gå 4000 skridt om dagen kan bruge følgende program:

Uge 1: 4.000 skridt. Du beregner næste uges mål til 4.000 x 1,2 = 4.800 skridt
Uge 2: 4.800 skridt. Du beregner næste uge til 4.800 x 1,2 = 5.760 skridt
Uge 3: 5.760 skridt. Du beregner næste uge til  5.760 x 1,2 = 6.912 skridt
Uge 4: 6.912 skridt. Du beregner næste uge til 6.912 x 1,2 = 8.294 skridt
Uge 5: 8.294 skridt. Du beregner næste uge til 8.294 x 1,2 = 9.953 skridt, som du kan runde op til 10.000 skridt

Skridttælleren tages på om morgenen og  antallet af skridt noteres hver aften i en uge. På udens sidste dag dividerer du det samlede antal skridt med 7, og beregner næste uges mål med at gange med 1,2.

Hvordan bruger du din skridttæller?

Jeg er spændt på at høre, om I kan bruge ideen om skridttælleren. Jeg er selv meget glad for min. Og selv om jeg ikke bruger den træningsspecifikt, så giver den den indikator af, hvor aktiv jeg har været i løbet af dagen.

Hvordan bruger du din?

Image: federico stevanin / FreeDigitalPhotos.net



Ingen kommentarer:

Send en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...