mandag den 12. august 2013

Er dit program godt nok? Om tvivl og den rette kurs.

Nettet flyder med programmer og træningsguruer. Hvad er bedst, optimalt og mest effektivt? Er du nogle gange i tvivl om, at du træner på den rigtige måde? Her er mine bud på, hvordan du altid kommer tilbage på rettet kurs. 


I de sidste par måneder har min træning kørt ad Pommern til. Der går lang tid i mellem, at jeg slår mine personlige rekorder. Jeg har været træt og uoplagt. Vægten står stille. Alt synes at stå stille. Og det er ufattelig frustrerende.

Og så kommer jeg i tvivl.

Og laver den klassiske fejl. Jeg søger på nettet for at finde noget nyt.

Nettets forbandelse

Internettet er fyld til randen med træningsprogrammer, hvor den ene guru lover mere guld og grønne skove
end den anden. Og det er så fristende og lokkende at begynde på et nyt træningsprogram.

Men det skal man lade være med. Det er totalt tidsspilde, når jeg godt ved, at der ikke kommet noget banebrydende nyt om træning siden Milo af Crotone slæbe rundt på en tyrekalv.

Og jeg kom i tanke om noget Jim Wendler skrev i sin bog 5/3/1, som har fået mig tilbage på sporet igen. Og det er måske de ti mest brugebare og fundamentale træningsråd, jeg overhovedet kan komme i tanke om:

10 Training rules to be awesome

  1. Træn 2-4 gange ugentligt 
  2. Fokusér på at blive stærkere i squat, dødløft, press, bænkpres og cleans. Styrken i disse fem øvelser kan overføres til alle andre discipliner
  3. Kredsløbtræn som et mandfolk 2-4 gange ugentligt. Bakkeløb, prowler, sprittræning, trappeløb eller vægtvest vil altid trumfe hamsterhjulstræning som løbebånd og ellipsetrænere.  
  4. Stræk ud. 
  5. Styrketræning foregår i træningsrummet og kredsløbstræning udendørs. Tag ikke en vægtstang med til maratonløb og vær ikke forpustet i squat racket.
  6. Træningsdimser gør ikke din træning bedre. En håndvægt, vægtstang, squat rack og et sted at bænkpresse er alt, hvad du har brug for. 
  7. Stræb efter en fantastisk indsats med de fem primærløft og en god indsats med hjælpeøvelser. 
  8. Disse principper holder - smarte programmer på nettet og fora kommer og går. 
  9. Spis ordenligt - grønt, groft og proteinrigt. Spis protein - og derefter noget mere protein. 
  10. Vær tålmodig i jagten på styrke. Det er en livslang stræben, der vil hjælpe dig i alle livets aspekter. 


Ovenstående har gjort et stort indtryk på mig. Hvad tænker I?



Ingen kommentarer:

Send en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...