fredag den 10. januar 2014

Sunde bønnefritter

Hvor mystisk det end lyder, så er disse bønnefritter et reelt alternativ til alm. pommes frites. Varme og sprøde og perfekte, hvis du har lyst til noget salt og knasende uden for mange kalorier. 

Bønnefritter med dyppelse!

Jeg overhørte forleden nogle kolleger tale om, hvor fantastiske bønnefritter er. Og jeg må indrømme, at jeg ikke tænkte store tanker om de slatne frosne haricots verts som pommes frites-erstattning.

Men da jeg havde en pose liggende i fryseren, var jeg alligevel nysgerrig nok til at ville prøve at lave dem selv.

Ideen går ganske enkelt ud på, at grønne bønner steges i ovnen med olie og salt og hvad man ellers har lyst til af krydderier. De bages herefter til, de er blevet sprøde og pomme frites-lignende.

Men det skal siges, at bønner er tricky business og de bliver hurtigt sorte og uspiselige, så hold godt øje med dem.  

Ingredienser
  •  500 g  haricots verts
  • Lidt olie 
  • Groft salt 
  • Evt. krydderier
 Fremgangsmåde
  1.  Fordel bønnerne i en bradepande og tø dem på ved svag varme i oven
  2. Når de er blevet bløde blandes de med olie og salt
  3. Herefter skrues temperaturen op omkring 150 grader og bønnerne steges i ca. 45 min. 
  4. Husk at holde øje med bønnerne og tjekke dem løbende for sprødhed.
  5. Serveres med dip





4 kommentarer:

  1. Bliver de virkelig sprøde? Og kan man tø dem op inden man kommer dem i ovnen?

    SvarSlet
  2. De er så gode de bønnefritter! Personligt tager jeg bønnerne i en stor pose, hælder olie, salt, oregano og pommes salt ned ved, tager luft i posen, og vender det hele godt rundt. Propper dem i ovnen ved 200 grader, og så ligger de der indtil jeg vurderer at de er gode.
    Kan sagtens erstatte dem med pommes, ingen problemer!

    SvarSlet

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...