onsdag den 12. februar 2014

5:2 for normalvægtige.

5:2 fasten er blevet mere kendt end nogensinde. Men 5:2 er mere end en slankekur. Mere og mere forskning peger på, at moderat faste giver en række sundhedsfordele, som normalvægtige også kunne være interesseret i. 

6:1 - for helbredets skyld
 Michael Mosleys kendte faste-variant 5:2-kuren blev forleden blev diskuteret i tv2-programmet En kur der kur.Og programmet kom frem til den konklusion, som vi her på bloggen længe kendt til. Nemlig at 5:2-varianten er en fleksibel, let og samtidig sund måde at regulere sin vægt på.

Men fordelene ved moderat faste stopper ikke ved vægttab. For normalvægtige er der også en række sundhedsmæssige fordele at hente. Faktisk så forbavsende mange, at faste burde være en livsstil fremover.

Lev sundere og smartere 

For tiden kører jeg en 6:1 variant af fasten, hvilket betyder, at jeg kun faster en enkelt gang om ugen. Vægten er ikke et problem, men jeg vil nødigt undvære de fordele som fasten giver - og der er mange.

Avisen Los Angeles Times bragte i 2009 en artikel, hvor de to forskere, Mark P. Mattson, chefforsker ved laboratoriet for neurovidenskab ved the National Institute on Aging og Dr. Marc Hellerstein, professor i ernæringsvidenskab ved  UC Berkeley, udtaler, at fordelene ved regelmæssig faste er mange.

Ved dyreforsøg har faste kunne formilde symptomerne på Alzheimer og Parkinson. Herudover antyder Marc Hellestein, at faste muligvis sænker hastigheden af bestemte typer cellemitose og derfor kan påvirke kræftudvikling i en positiv retning.

I en nyere artikel fra selvsamme avis peger Dr. Valter Longo, formand for the Longevity Institute ved USC 
på, at fasten i følge visse studier kan sænke blodtryk, betændelsestilstande og kolesterol.

Svagheden ved disse studier er desværre, at de primært er udført på dyr og ikke mennesker.

Dr. Valter Longe sammenligner faste med en tur til mekanikeren. "Din krop får en slags tune-up og derefter kan den fungere optimalt igen".

Vores egen sundhedssforsker Bente Klarlund nævner også en række af ovenstående sundhedseffekter i sin brevklasse i Politiken.

Kort og godt

Giver det mening for normalvægtige mennesker at faste? Jeg synes, at der er efterhånden er akkumuleret så megen positiv evidens, at jeg faster trods min normalvægt.

Når det så er sagt, så skal vi altid være skeptiske. De fleste forsøg er lavet på dyr og der er ikke nogen entydig evidens for at faste virker på samme måde hos mennesker. Tilgengæld er en ugentlig fastedag så lille en gene i min hverdag, at jeg gerne tager tvivlen for gode varer. 

Min variant er 6:1, hvilket betyder en enkelt fastedag om ugen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...