mandag den 5. maj 2014

Fyldte tomater med vilde ris og parmaskinke

Alle elsker tomater. Og disse fyldte tomater med vilde ris er lettet at lave og kan med parmaskinken bruges som et helt måltid i sig selv. 

Fyldte tomater med vilde ris og parmaskinke
Jeg elsker tomater, og selv om danske solmodne er de bedste, så fik jeg forleden lyst til den helt specielle sødme som varme tomater har. Derfor gravede jeg henne opskrift frem fra vores kogebog med middelhavsopskrifter.

Og det var ganske enkelt fantastisk.

Ingredienser (4 personer)
  •  150 g vilde ris
  • 4 bøftomater
  • 1 løg
  • 1 fed hvidløg
  • 1 spsk olivenolie
  • 1 bundt basilikum
  • 100 g parmaskinke (eller bresaola)
  • Salt og friskkværnet peber
  • 1 dl vand
Fremgangsmåde
  1. Vilde ris skyldes grundigt. Hæld dobbelt så meget vand i gryden, som der er ris og kog dem i ca. 45 min. Hæld risene i et dørslag og afkøl med koldt vand. 
  2. Tænd ovnen på 175 grader.
  3. Skyld tomaterne og skær toppen af dem (husk at gemme dem). Udhul forsigtigt tomaterne og gem kødet. 
  4. Pil løgene og hak dem fint. Opvarm olivenolien på en pande og svits løgene let. Lad tomatkødet stege med på panden i ca. 5 min. til væden er fordampet. 
  5. Hak basilikum og skær skinken i små tern. Vend de kogte ris med løg- og tomatblandingen, basilikum og skinke. Krydr godt med salt og peber. 
  6. Fordel fyldet i de udhulede tomater og sæt toppene på som låg. Sæt tomaterne i et ovnfastfad. Hæld lidt vand i bunden af fadetog bag tomaterne i 20 min. til de er gennemvarme.
Image: http://en.petitchef.com/

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...